در این مقاله تاریحچه گلدوزی در ایران و جهان را با هم بررسی میکنیم .

در این مقاله می آموزیم گلدوزی چیست ؟

در این مقاله انواع گلدوزی روی پارچه در کشورهای مختلف را با هم می بینیم .

و در این مقاله طرح های گلدوزی سنتی در کشورهای دیگر را بررسی میکنیم

مقدمه‌ای بر تاریخچه گلدوزی

تاریخچه گلدوزی تقریباً مترادف با تاریخ بشریت است. دانشمندان منشاء آن را تا دوران کرومانیون (30000 سال قبل از میلاد مسیح) ردیابی کرده‌اند. باستان‌شناسان بقایای فسیل‌شده از لباس‌ها، کفش‌ها و کلاه‌های تزئین‌شده را پیدا کرده‌اند که همگی با دست دوخته شده و به نوعی گلدوزی محسوب می‌شود. ما امروز قصد داریم تاریخ گلدوزی را با تاکید بر کاربردهای مرسوم آن توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید.

اعتقاد بر این است که گلدوزی و سایر هنرهای مربوط به الیاف و سوزن‌دوزی از شرق و خاورمیانه سرچشمه می‌گیرند. انسان اولیه، به سرعت دریافت که بخیه‌هایی که برای اتصال پوست حیوانات به هم استفاده می‌شود می‌تواند برای تزیین نیز به کار برود. تاریخ ثبت‌شده، مجسمه‌ها، نقاشی‌ها و گلدان‌هایی که ساکنان تمدن‌های مختلف باستانی را به تصویر می‌کشند، افرادی را نشان می‌دهند که لباس‌های نخ‌دوزی‌شده به تن دارند.

از تخفیفها جا نمونی!

گلدوزی چیست؟

گلدوزی امروزه دارای کاربردهای مدرنی از جمله تک نگاری است. افراد از گلدوزی استفاده می‌کنند تا حس خوبی در مقابل استفاده از لباس، حوله و حتی دمپایی خود داشته باشند. به‌ویژه زمانی که قصد دارند هدایایی سفارشی به عزیزان خود ارائه دهند یا ظرافتی را به لوازم جانبی منزل اضافه کنند.

در اینجا قبل از پرداختن به تاریخچه گلدوزی، به این سوال که گلدوزی چیست پاسخ می‌دهیم. تعریف گلدوزی بسیار ساده است. گلدوزی هم هنر و هم علم است. هنر تزئین پارچه با نخ در حالی که از سوزن برای انجام آنها استفاده می‌شود. پس هر پارچه‌ای که با نخ و به کمک سوزن تزئین شود نمایی از هنر گلدوزی را به نمایش می‌گذارد.

تاریخچه گلدوزی به زمان دوران باستان می‌رسد

به گفته کارشناسان، صنعت گلدوزی در شرق و خاورمیانه آغاز شد. در ابتدا انسان اولیه تکه‌های پوست حیوانات را به هم پیوند میزد تا لباس بسازد. با این حال، اجداد ما، همان‌قدر که ابتدایی بودند، از سوزن‌ها و نخ‌های اولیه‌شان برای تزیین لباس‌هایشان استفاده می‌کردند. زیرا نیاز، احترام و اشتیاق به زیبایی به قدمت خلقت انسان بازمی‌گردد. بسیاری از آثار باستانی (گلدان‌ها، حکاکی‌ها و نقاشی‌ها) که از دوران اولیه بشریت سرچشمه می‌گیرند و از گهواره‌های مسکونی تمدن‌های باستانی جمع‌آوری شده‌اند، افرادی را نشان می‌دهند که لباس‌هایی با گلدوزی‌های دست‌دوزی بر تن دارند.

در 5000 سال قبل از میلاد مسیح در سیبری، باستان‌شناسان پوست حیواناتی را یافتند که صدف‌هایی روی آن دوخته شده بود. بیشتر بخیه‌ها کاملا استادانه بود. صدف‌ها سوراخ‌های کوچکی داشتند که با دقت سوراخ شده بودند. علاوه بر این، پوسته‌ها الگوهای شفاف و طرح‌های تزئینی را برای تزیین پوست ایجاد می‌کردند. ایده اضافه کردن عناصر اضافی به گلدوزی بسیار سریع گسترش یافت.

بنابراین جای تعجبی وجود ندارد که در حدود 3500 سال قبل از میلاد مسیح، در چین باستان، گلدوزی‌های لباس شامل نخ‌های ابریشمی، سنگ، مهره و مروارید واقعی بود. با توجه به تاریخچه گلدوزی که از روی تصاویر، گلدان‌ها و حکاکی‌ها مشخص است، چینی‌ها در قرن پنجم تا سوم قبل از میلاد از دوخت زنجیره‌ای با نخ‌های ابریشمی‌ استفاده می‌کردند. آنها علاقه زیادی به زینت دادن به لباس‌های خود داشته‌اند.

در این مرحله به جرات می‌توان گفت که گلدوزی شکلی از یک هنر حیله‌گرانه و توسعه‌یافته است. این هنر در سوابق تاریخی تمام تمدن‌های باستانی وجود دارد. با گذشت زمان، گلدوزی پیچیده‌تر شد و در زندگی مردم حضور پیدا کرد.

اولین گلدوزی را چه کسی انجام داد؟

شواهدی مبنی بر استفاده از گلدوزی در مصر باستان وجود دارد، زیرا یقه لباسی که متعلق به پادشاه توت عنخ آمون است و همراه با او دفن شده است نشانه‌هایی از گلدوزی دارد. این لباس در سال 1024 قبل از میلاد یافت شده است. با این حال، گلدوزی می‌تواند قدمت بیشتری داشته باشد. در چین می‌توان قدیمی‌ترین مدرک برای اثبات وجود این هنر در دنیا را دید.

حقیقت امر این است که تاریخچه گلدوزی به 3000 سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و قطعات و طرح‌های مربوط به این دوره هنوز هم موجود است. در تکنیک‌های چینی از رشته‌های ظریف نخ ابریشم استفاده می‌شود، پارچه‌ای که امروزه هنوز هم رایج است.

مقالات زیر را هم مطالعه بفرمایید

تاریخچه حوله زارا 

خط داستانی در آثار هنری

گلدوزی راهی برای جشن گرفتن

تاریخچه گلدوزی و دین برای صدها سال مسیر مشترکی داشته‌ است. به عنوان مثال، در طول دهه 1000، مرواریدها و دیگر سنگ‌های کوچک قیمتی، روی لباس‌ها و سرپوش‌های تشریفاتی و نیز اقلام مذهبی دوخته می‌شدند. با این حال، رواج گلدوزی از قلمرو مذهبی فراتر رفت و وارد خانه‌ها و لباس‌های روزمره مردم شد. بدین ترتیب در اروپا و دیگر نقاط دنیا، گلدوزی‌های پیچیده و مجللی بر لباس‌ها مجلسی، لوازم منزل، لباس‌های محلی، کفش، کلاه، شنل و … انجام شد.

تاریخچه گلدوزی

تا سال 1700 پس از میلاد، گلدوزی همراه با مروارید، مهره، ژتون‌های طلایی کوچک، سنگ‌های قیمتی و نخ‌های ظریف (نخ‌های ابریشمی، طلایی یا نقره‌ای) تقریباً در همه جا وجود داشت. به طوریکه از لباس تا پرده گرفته تا چکمه‌های چرمی و حتی حوله را نیز در بر می‌گرفت.

گلدوزی به عنوان نمادی از وضعیت اجتماعی

همانطور که می‌بینید، از دوخت پوست حیوانات گرفته تا اضافه کردن مروارید و الماس به لباس، گلدوزی مسیر بسیار طولانی را طی کرد. در نتیجه، لباس‌های گلدوزی‌شده، وسایل خانه و لباس‌های رسمی، ‌نشانه‌ای از ثروت، قدرت و موقعیت اجتماعی شد. ژنرال‌های رومی ‌برای نشان دادن جایگاه خود، لباس‌هایی با مرواریدهای تزئین‌شده می‌پوشیدند، در حالیکه ایران باستان، هند، چین، ژاپن، بیزانس، اروپای قرون وسطی و باروک همه در حال تقویت تکنیک‌های گلدوزی خود بودند.

امروزه حتی اگر از نتایج انقلاب صنعتی لذت ببریم و گلدوزی‌های کامپیوتری داشته باشیم، باز هم صنعتگران قدیمی را ‌داریم که سنت گلدوزی دستی را نسل به نسل در کشورهایی مانند مکزیک، ویتنام و اروپای شرقی منتقل کرده‌اند. مردم در سراسر جهان اصرار دارند که تاریخچه گلدوزی باید ماندگار باشد و فصل‌های جدیدتری به دست آورد.

تاریخچه مختصری از تکنیک‌های گلدوزی

انگلستان قرون وسطی، لحن چیزی که ما بعداً آن را گلدوزی مد می‌نامیم تعیین کرد. در آن زمان، کارگاه‌ها و اصناف حرفه‌ای برای ساختن پیچیده‌ترین و ظریف‌ترین سوزن‌دوزی‌ها با یکدیگر رقابت می‌کردند. آنها به تولد و ظهور Opus Anglicanum یا “کار انگلیسی” کمک کردند. کار انگلیسی یک تکنیک گلدوزی معروف در سراسر اروپاست.

 

با این حال، انقلاب صنعتی چهره گلدوزی را تغییر داد. گلدوزی که به صورت نخ دوخته‌شده با دست بود، با ظهور عصر ماشین در دهه 1800 سقوط کرد. این زمان، زمان هنر سوزن‌دوزی و پشم‌کاری برلین بود. پشم‌کاری برلین، محبوبیت خود را تا دهه 1870 حفظ کرد و تنها قدم‌هایی به عقب برداشت و اجازه داد که بخیه‌های ضربدری شمارش‌شده دهه 1880 مجددا جای خود را در بین مردم باز کند. علاوه بر این، در آن زمان، الگوهای چاپی رنگی، سوزن‌دوزی‌های جدید دهه 1800 و مهره‌دوزی در تاریخچه گلدوزی ثبت شد.

کشف گلدوزی شاتل، بازی را دوباره در صنعت پوشاک تغییر داد. ما نوآوری‌های زیادی را مدیون Joshua Heilmann هستیم که برای بهبود طراحی دستگاه گلدوزی دستی تلاش کرد. در ادامه، اختراع و توسعه ماشین‌های خیاطی در دهه 1860 و اختراع ماشین‌های گلدوزی با موتور دستی در دهه 1870 صورت گرفت.

تاریخچه گلدوزی در آمریکا

تاریخچه گلدوزی در آمریکا با سرخپوستان بومی ‌آمریکا شروع می‌شود که از گلدوزی و تزئینات برای بیان موقعیت خود در جامعه استفاده می‌کردند. در این دوران، مردم بومی ‌از منابع محدودی که در اختیار داشتند، مانند پوست، مو، دندان و پای رنگارنگ پرندگان، طرح‌های زیبایی خلق می‌کردند. در این زمان۷ نخ‌ها با آب گیاهان یا حیوانات رنگ می‌شدند. گلدوزی، تزئینی منحصر به فرهنگ سرخپوستان بومی ‌آمریکا بود که قرن‌ها از تکنیک گلدوزی استفاده می‌کردند.

آنها از خار خارپشت‌ها به عنوان سوزن، موی گوزن به‌ عنوان نخ و پوست آهو به عنوان لباس‌ها و پیراهن‌های خود که با حاشیه‌ها و طرح‌هایی از پرنده در رنگ‌های مختلف تزئین شده بود استفاده می‌کردند. نمونه‌های دیگری از هنر گلدوزی در آن زمان، منسوجات لبه‌دار با حاشیه‌های گلدوزی‌شده، دندان و پنجه‌های شکار یا صدف‌های زیبا است.

با گذشت زمان، تکنیک گلدوزی‌های ظریفی در نیوانگلند انجام شد. اینها اولین نوع گلدوزی‌های زینتی بود که توسط زنان اروپایی انجام می‌شد. سوزن‌دوزی همچنان در میان زنان خانه‌دار پیوریتانیست محبوب‌تر بود. آنها زمانی که مزارع با مواد لازم مجهز می‌شدند بیشتر به این کار می‌پرداختند. آنها از پشم و کتان نخ تولید می کردند و در ادامه با آن پارچه می‌بافتند.

از طرفی کارگاه گلدوزی ایجاد کرده و طرح‌های گلدوزی را برای تزئین به پارچه‌ها اضافه می‌کردند. بعدها، این مهارت در مدارس به زنان آموزش داده شد و انواع سوزن‌دوزی‌های خانگی به دوخت ضربدری، لحاف‌کاری و انواع دیگر دوخت‌های ماهرانه مانند پرتره تبدیل شد.

اولین ماشین گلدوزی چه زمانی اختراع شد؟

اگرچه این هنر برای مدت طولانی بسیار محبوب بود، اما تا سال 1800 دستگاهی برای آن وجود نداشت. در سال 1828، Joshua Heilmann از فرانسه بر روی طراحی یک دستگاه گلدوزی دستی کار کرد. با کمال تعجب، او نتوانست تعداد زیادی از دستگاه خود را بفروشد؛ اگرچه او این صنعت را متحول کرد و الهام‌بخش بسیاری از مهندسان دیگر در تاریخچه گلدوزی بود.

ماشین گلدوزی «شاتل» او شامل یک قاب برای محکم نگه‌داشتن پارچه، یک مجموعه سوزنی و یک دسته برای کار کردن سوزن‌ها بود. در این دستگاه، پارچه‌ها به جای اینکه مانند ماشین‌های مدرن امروزی در زیر سوزن حرکت کنند، به صورت برعکس به سمت سوزن می‌رفتند.

 

 

در سال 1868، ایزاک گروبلی از سوئیس اولین دستگاهی را ساخت که به صورت دستی کار می‌کرد. این دستگاه به ماشین گلدوزی «شیفلی»، به معنای «قایق کوچک» معروف بود. زیرا شبیه بدنه کشتی بود. او از چرخ خیاطی که به تازگی اختراع شده بود الهام گرفت. چرخی که از یک سوزن نخ‌دار و یک شاتل حاوی یک نخ استفاده می‌کرد. صنعت گلدوزی در طول جنگ جهانی دوم متوقف شد. اما پس از جنگ، پیشرفت‌هایی در ماشین‌آلات مربوط به آن، در آمریکا، سوئیس و آلمان انجام شد و سپس دوران گلدوزی ماشینی واقعاً شروع شد.

نکات برجسته در تاریخچه گلدوزی

مجموعه‌های متعددی در سراسر جهان در موزه‌ها نگهداری می‌شوند که قدمت آن‌ها به هزاره‌ها قبل بازمی‌گردد و پیشرفت گلدوزی را نشان می‌دهد. برخی از دوره‌های کلیدی عبارتند از:

ملیله بایو یکی از قدیمی‌ترین گلدوزی‌های مربوط به قرون وسطی یعنی سال 1066 قبل از میلاد است. یک ملیله 70 متری از چندین قطعه که با حاشیه‌های متفاوت به هم وصل شده و با تکنیک‌های دوخت زنجیره‌ای ساخته شده است.

با شکوفایی بودیسم در چین، گلدوزی به طور گسترده‌ای برای احترام به مجسمه‌ها و داستان‌های بودا مورد استفاده قرار گرفت. یک دوشیزه دربار در دوران سلسله تانگ، هفت فصل را با انواع بخیه‌های سوترای بودا روی یک فوت مربع ابریشم گلدوزی کرد! کتاب‌های الگو که مخصوصاً برای هنر گلدوزی طراحی شده‌اند، در حدود قرن شانزدهم با مجموعه‌هایی از طرح‌های چاپی یا حتی نمونه‌های گلدوزی دیده می‌شوند.

توری که برای تزیین جوراب و یقه استفاده می‌شد، نوآوری مهم صنعت مد در قرن هفدهم بود. در اواخر قرن هفدهم، لحاف‌کاری، به‌ویژه لحاف‌های تکه‌کاری مورد توجه قرار گرفت. مردم شروع به در نظر گرفتن این هنر به عنوان یک تزئین کردند تا نشانه‌ای از ثروت و موقعیت باشد. زیرا اکنون در همه جا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اولین دستگاه گلدوزی دستی در قرن هجدهم طراحی شد و اولین دستگاه در سال 1868 ساخته شد. در نیمه دوم قرن نوزدهم نمونه‌هایی از روبان‌دوزی مدرن و طرح‌های دوخت متقاطع در سراسر اروپا مشاهده شد.

کدام کشورها به گلدوزی معروف هستند؟

بعد از آشنایی با تاریخچه گلدوزی لازم است بدانید امروزه کدام کشورها به گلدوزی اهمیت بیشتری می‌دهند. در حالی که بسیاری از کشورها از دوخت گلدوزی روی هدایای توریستی مانند حوله استفاده می‌کنند، امروزه چندین کشور مشهور به گلدوزی هستند. گلدوزی در اوکراین یک سنت باستانی است که قدمت آن به عصر تاتارهای کریمه، یک گروه بومی ‌شناخته‌شده در این کشور باز می‌گردد. طرح‌ها از روستایی به روستای دیگر متفاوت است؛ اما اوکراین به‌خاطر طرح‌های هندسی و گل‌دار روی لباس‌های گلدوزی‌شده و کتانی‌های خانگی معروف است.

 

فلسطین مانند اوکراین؛ آنها صدها سال این مهارت را تولید کردند و بر آن مسلط شدند. دوخت ضربدری رایج‌ترین نوع گلدوزی است که در فلسطین دیده می‌شود و صنعتگران معمولاً طرح‌های گل‌دار و هندسی را روی لباس‌ها گلدوزی می‌کنند.

 

تاریخچه گلدوزی

تونس به دلیل طراحی‌های پیچیده معروف است و اغلب سنگ‌های قیمتی و پولک‌های قیمتی را به گلدوزی‌های خود بر لباس اضافه می‌کند. طرح‌ها می‌توانند ساده باشند و در تونس، یک طرح بخیه خاص (ظاهراً) اطلاعات شخصی در مورد پوشنده را به شما می‌دهد!

گلدوزی صربستان از تکنیک‌های مختلف باستانی، الگوهای گلدوزی و رنگ‌ها استفاده می‌کند. در این گلدوزی، رنگ‌های زیادی استفاده می‌شود، اگرچه قرمز رنگ سنتی‌تری است که در گلدوزی صربستان روی درختان و طرح‌های گل آنها دیده می‌شود.

تاریخچه گلدوزی

البته هند را هم نمی‌شود از این لیست کنار گذاشت! هندوستان بسته به اینکه در حال تزئین چه ماده‌ای هستند از تکنیک‌های گلدوزی مختلفی استفاده می‌کند. گلدوزی سنتی هند از مواد مدرن و نخ ابریشم استفاده می‌کند. در اینجا، پارچه گلدوزی‌شده معمولاً در مراسم عروسی پوشیده می‌شود.

تاریخچه گلدوزی: جایی که امروز هستیم

در این قسمت از مقاله تاریخچه گلدوزی، به زمان حال می‌رسیم و گلدوزی را در این زمان بررسی می‌کنیم. اگر تا به حال خدمات مونوگرام را برای شخصی‌سازی حوله‌های حمام خود یا سفارشی‌سازی حوله‌های مخملی هتل 5 ستاره خود دریافت کرده‌اید، می‌دانید که امروزه دستگاه‌های گلدوزی با کمک رایانه کار می‌کنند. رایانه، انجام فرآیند گلدوزی را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند. رایانه‌ها علاوه‌بر ارائه طرح‌های بی‌شمار، امکان تولید انبوهی از آثار هنری استادانه را نیز فراهم می‌کنند.

در حالیکه هنگام گلدوزی وسایل شخصی مانند دستمال و روبالشی، حوله، دمپایی، لباس و سایر لوازم جانبی باید از آداب مونوگرام پیروی کنید اما در مورد گلدوزی هیچ مانعی برای شما وجود ندارد. شرکت‌ها و برندها لوگوی خود را بر روی اقلام تبلیغاتی گلدوزی می‌کنند، در حالیکه مشتریان با چشم و ذهن هنرمندانه، طرح‌های پیچیده‌ای را برای تبدیل لباس‌ها و لوازم جانبی خود به آثار هنری واقعی انتخاب می‌کنند.

همان طور که گفتیم، از آنجا که گلدوزی در حال حاضر می‌تواند اشکال، فرم‌ها، الگوها و رنگ‌هایی به خود بگیرد که ذهن را مسحور کرده و قلب‌ها را پر از شادی می‌کند، جای تعجب نیست که لباس‌های گلدوزی‌شده دوباره مد شوند و همه را شگفت‌زده کنند.

طراحانی مانند مارک جیکوبز، استلا مک کارتنی، کریستوفر کین، گوچی، دولچه و گابانا و دیگران، لباس‌های مد روز خود را در سال‌های 2017 و 2018 در باند فرودگاه‌ها برجسته کردند و تحسین جهانی را به دست آوردند. اگر می‌خواهید مدل گلدوزی را خریداری کنید، امروزه می‌توانید هر چیزی از شلوار جین هوشمند خیابانی گرفته تا لباس شب را به راحتی پیدا کنید. اگر فکر می‌کنید که فقط لباس‌های زنانه دارای گلدوزی‌های رنگارنگ و پیچیده هستند، باید مجموعه‌های مردانه Dolce’s و Alexander McQueen را بررسی کنید.

جمع‌بندی تاریخچه گلدوزی

تاریخچه گلدوزی متوقف نشده، نمی‌شود و نخواهد شد. برعکس، خانه‌های مدرن، روز به روز بیشتر بر گلدوزی به عنوان یک هنر تأکید می‌کنند. صنعتگران در سراسر جهان تلاش می‌کنند تا سنت‌های خود را زنده نگه دارند و به نسل‌های آینده منتقل کنند. گلدوزی به بشریت کمک کرد تا توسعه یابد؛ صنایع را متحول کرد و تاریخ را ساخت. هر زمان که چیزی منحصربه‌فرد و خاص می‌خواهید، می‌توانید از خدمات گلدوزی استفاده کنید تا به شما در طراحی یک اثر هنری کمک کند.

گلدوزی‌های امروزه بسیار متفاوت از گلدوزی‌های گذشته است. در حال حاضر بیشتر گلدوزی‌ها با یک ماشین کامپیوتری با استفاده از نرم‌افزارها و الگوهای دیجیتالی ساخته می‌شوند. در حالیکه تکنیک‌های استفاده از گلدوزی از زمان پیدایش تا کنون بسیار تغییر کرده است، هدف و کاربرد گلدوزی همواره ثابت مانده است. این یک روش محبوب برای تزیین اقلام با مارک‌ها و آرم‌های مختلف است و می‌تواند منجر به بروز خلاقیت‌های جالبی در تاریخچه گلدوزی شود.

xosotin chelseathông tin chuyển nhượngcâu lạc bộ bóng đá arsenalbóng đá atalantabundesligacầu thủ haalandUEFAevertonxosokeonhacaiketquabongdalichthidau7m.newskqbdtysokeobongdabongdalufutebol ao vivofutemaxmulticanaisonbethttps://bsport.fithttps://onbet88.ooohttps://i9bet.bizhttps://hi88.ooohttps://okvip.athttps://f8bet.athttps://fb88.cashhttps://vn88.cashhttps://shbet.atbóng đá world cupbóng đá inter milantin juventusbenzemala ligaclb leicester cityMUman citymessi lionelsalahnapolineymarpsgronaldoserie atottenhamvalenciaAS ROMALeverkusenac milanmbappenapolinewcastleaston villaliverpoolfa cupreal madridpremier leagueAjaxbao bong da247EPLbarcelonabournemouthaff cupasean footballbên lề sân cỏbáo bóng đá mớibóng đá cúp thế giớitin bóng đá ViệtUEFAbáo bóng đá việt namHuyền thoại bóng đágiải ngoại hạng anhSeagametap chi bong da the gioitin bong da lutrận đấu hôm nayviệt nam bóng đátin nong bong daBóng đá nữthể thao 7m24h bóng đábóng đá hôm naythe thao ngoai hang anhtin nhanh bóng đáphòng thay đồ bóng đábóng đá phủikèo nhà cái onbetbóng đá lu 2thông tin phòng thay đồthe thao vuaapp đánh lô đềdudoanxosoxổ số giải đặc biệthôm nay xổ sốkèo đẹp hôm nayketquaxosokq xskqxsmnsoi cầu ba miềnsoi cau thong kesxkt hôm naythế giới xổ sốxổ số 24hxo.soxoso3mienxo so ba mienxoso dac bietxosodientoanxổ số dự đoánvé số chiều xổxoso ket quaxosokienthietxoso kq hôm nayxoso ktxổ số megaxổ số mới nhất hôm nayxoso truc tiepxoso ViệtSX3MIENxs dự đoánxs mien bac hom nayxs miên namxsmientrungxsmn thu 7con số may mắn hôm nayKQXS 3 miền Bắc Trung Nam Nhanhdự đoán xổ số 3 miềndò vé sốdu doan xo so hom nayket qua xo xoket qua xo so.vntrúng thưởng xo sokq xoso trực tiếpket qua xskqxs 247số miền nams0x0 mienbacxosobamien hôm naysố đẹp hôm naysố đẹp trực tuyếnnuôi số đẹpxo so hom quaxoso ketquaxstruc tiep hom nayxổ số kiến thiết trực tiếpxổ số kq hôm nayso xo kq trực tuyenkết quả xổ số miền bắc trực tiếpxo so miền namxổ số miền nam trực tiếptrực tiếp xổ số hôm nayket wa xsKQ XOSOxoso onlinexo so truc tiep hom nayxsttso mien bac trong ngàyKQXS3Msố so mien bacdu doan xo so onlinedu doan cau loxổ số kenokqxs vnKQXOSOKQXS hôm naytrực tiếp kết quả xổ số ba miềncap lo dep nhat hom naysoi cầu chuẩn hôm nayso ket qua xo soXem kết quả xổ số nhanh nhấtSX3MIENXSMB chủ nhậtKQXSMNkết quả mở giải trực tuyếnGiờ vàng chốt số OnlineĐánh Đề Con Gìdò số miền namdò vé số hôm nayso mo so debach thủ lô đẹp nhất hôm naycầu đề hôm naykết quả xổ số kiến thiết toàn quốccau dep 88xsmb rong bach kimket qua xs 2023dự đoán xổ số hàng ngàyBạch thủ đề miền BắcSoi Cầu MB thần tàisoi cau vip 247soi cầu tốtsoi cầu miễn phísoi cau mb vipxsmb hom nayxs vietlottxsmn hôm naycầu lô đẹpthống kê lô kép xổ số miền Bắcquay thử xsmnxổ số thần tàiQuay thử XSMTxổ số chiều nayxo so mien nam hom nayweb đánh lô đề trực tuyến uy tínKQXS hôm nayxsmb ngày hôm nayXSMT chủ nhậtxổ số Power 6/55KQXS A trúng roycao thủ chốt sốbảng xổ số đặc biệtsoi cầu 247 vipsoi cầu wap 666Soi cầu miễn phí 888 VIPSoi Cau Chuan MBđộc thủ desố miền bắcthần tài cho sốKết quả xổ số thần tàiXem trực tiếp xổ sốXIN SỐ THẦN TÀI THỔ ĐỊACầu lô số đẹplô đẹp vip 24hsoi cầu miễn phí 888xổ số kiến thiết chiều nayXSMN thứ 7 hàng tuầnKết quả Xổ số Hồ Chí Minhnhà cái xổ số Việt NamXổ Số Đại PhátXổ số mới nhất Hôm Nayso xo mb hom nayxxmb88quay thu mbXo so Minh ChinhXS Minh Ngọc trực tiếp hôm nayXSMN 88XSTDxs than taixổ số UY TIN NHẤTxs vietlott 88SOI CẦU SIÊU CHUẨNSoiCauVietlô đẹp hôm nay vipket qua so xo hom naykqxsmb 30 ngàydự đoán xổ số 3 miềnSoi cầu 3 càng chuẩn xácbạch thủ lônuoi lo chuanbắt lô chuẩn theo ngàykq xo-solô 3 càngnuôi lô đề siêu vipcầu Lô Xiên XSMBđề về bao nhiêuSoi cầu x3xổ số kiến thiết ngày hôm nayquay thử xsmttruc tiep kết quả sxmntrực tiếp miền bắckết quả xổ số chấm vnbảng xs đặc biệt năm 2023soi cau xsmbxổ số hà nội hôm naysxmtxsmt hôm nayxs truc tiep mbketqua xo so onlinekqxs onlinexo số hôm nayXS3MTin xs hôm nayxsmn thu2XSMN hom nayxổ số miền bắc trực tiếp hôm naySO XOxsmbsxmn hôm nay188betlink188 xo sosoi cầu vip 88lô tô việtsoi lô việtXS247xs ba miềnchốt lô đẹp nhất hôm naychốt số xsmbCHƠI LÔ TÔsoi cau mn hom naychốt lô chuẩndu doan sxmtdự đoán xổ số onlinerồng bạch kim chốt 3 càng miễn phí hôm naythống kê lô gan miền bắcdàn đề lôCầu Kèo Đặc Biệtchốt cầu may mắnkết quả xổ số miền bắc hômSoi cầu vàng 777thẻ bài onlinedu doan mn 888soi cầu miền nam vipsoi cầu mt vipdàn de hôm nay7 cao thủ chốt sốsoi cau mien phi 7777 cao thủ chốt số nức tiếng3 càng miền bắcrồng bạch kim 777dàn de bất bạion newsddxsmn188betw88w88789bettf88sin88suvipsunwintf88five8812betsv88vn88Top 10 nhà cái uy tínsky88iwinlucky88nhacaisin88oxbetm88vn88w88789betiwinf8betrio66rio66lucky88oxbetvn88188bet789betMay-88five88one88sin88bk88xbetoxbetMU88188BETSV88RIO66ONBET88188betM88M88SV88Jun-68Jun-88one88iwinv9betw388OXBETw388w388onbetonbetonbetonbet88onbet88onbet88onbet88onbetonbetonbetonbetqh88mu88Nhà cái uy tínpog79vp777vp777vipbetvipbetuk88uk88typhu88typhu88tk88tk88sm66sm66me88me888live8live8livesm66me88win798livesm66me88win79pog79pog79vp777vp777uk88uk88tk88tk88luck8luck8kingbet86kingbet86k188k188hr99hr99123b8xbetvnvipbetsv66zbettaisunwin-vntyphu88vn138vwinvwinvi68ee881xbetrio66zbetvn138i9betvipfi88clubcf68onbet88ee88typhu88onbetonbetkhuyenmai12bet-moblie12betmoblietaimienphi247vi68clupcf68clupvipbeti9betqh88onb123onbefsoi cầunổ hũbắn cáđá gàđá gàgame bàicasinosoi cầuxóc đĩagame bàigiải mã giấc mơbầu cuaslot gamecasinonổ hủdàn đềBắn cácasinodàn đềnổ hũtài xỉuslot gamecasinobắn cáđá gàgame bàithể thaogame bàisoi cầukqsssoi cầucờ tướngbắn cágame bàixóc đĩa开云体育开云体育开云体育乐鱼体育乐鱼体育乐鱼体育亚新体育亚新体育亚新体育爱游戏爱游戏爱游戏华体会华体会华体会IM体育IM体育沙巴体育沙巴体育PM体育PM体育AG尊龙AG尊龙AG尊龙AG百家乐AG百家乐AG百家乐AG真人AG真人<AG真人<皇冠体育皇冠体育PG电子PG电子万博体育万博体育KOK体育KOK体育欧宝体育江南体育江南体育江南体育半岛体育半岛体育半岛体育凯发娱乐凯发娱乐杏彩体育杏彩体育杏彩体育FB体育PM真人PM真人<米乐娱乐米乐娱乐天博体育天博体育开元棋牌开元棋牌j9九游会j9九游会开云体育AG百家乐AG百家乐AG真人AG真人爱游戏华体会华体会im体育kok体育开云体育开云体育开云体育乐鱼体育乐鱼体育欧宝体育ob体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育开云体育开云体育棋牌棋牌沙巴体育买球平台新葡京娱乐开云体育mu88qh88
xosotin chelseathông tin chuyển nhượngcâu lạc bộ bóng đá arsenalbóng đá atalantabundesligacầu thủ haalandUEFAevertonxosokeonhacaiketquabongdalichthidau7m.newskqbdtysokeobongdabongdalufutebol ao vivofutemaxmulticanaisonbethttps://bsport.fithttps://onbet88.ooohttps://i9bet.bizhttps://hi88.ooohttps://okvip.athttps://f8bet.athttps://fb88.cashhttps://vn88.cashhttps://shbet.atbóng đá world cupbóng đá inter milantin juventusbenzemala ligaclb leicester cityMUman citymessi lionelsalahnapolineymarpsgronaldoserie atottenhamvalenciaAS ROMALeverkusenac milanmbappenapolinewcastleaston villaliverpoolfa cupreal madridpremier leagueAjaxbao bong da247EPLbarcelonabournemouthaff cupasean footballbên lề sân cỏbáo bóng đá mớibóng đá cúp thế giớitin bóng đá ViệtUEFAbáo bóng đá việt namHuyền thoại bóng đágiải ngoại hạng anhSeagametap chi bong da the gioitin bong da lutrận đấu hôm nayviệt nam bóng đátin nong bong daBóng đá nữthể thao 7m24h bóng đábóng đá hôm naythe thao ngoai hang anhtin nhanh bóng đáphòng thay đồ bóng đábóng đá phủikèo nhà cái onbetbóng đá lu 2thông tin phòng thay đồthe thao vuaapp đánh lô đềdudoanxosoxổ số giải đặc biệthôm nay xổ sốkèo đẹp hôm nayketquaxosokq xskqxsmnsoi cầu ba miềnsoi cau thong kesxkt hôm naythế giới xổ sốxổ số 24hxo.soxoso3mienxo so ba mienxoso dac bietxosodientoanxổ số dự đoánvé số chiều xổxoso ket quaxosokienthietxoso kq hôm nayxoso ktxổ số megaxổ số mới nhất hôm nayxoso truc tiepxoso ViệtSX3MIENxs dự đoánxs mien bac hom nayxs miên namxsmientrungxsmn thu 7con số may mắn hôm nayKQXS 3 miền Bắc Trung Nam Nhanhdự đoán xổ số 3 miềndò vé sốdu doan xo so hom nayket qua xo xoket qua xo so.vntrúng thưởng xo sokq xoso trực tiếpket qua xskqxs 247số miền nams0x0 mienbacxosobamien hôm naysố đẹp hôm naysố đẹp trực tuyếnnuôi số đẹpxo so hom quaxoso ketquaxstruc tiep hom nayxổ số kiến thiết trực tiếpxổ số kq hôm nayso xo kq trực tuyenkết quả xổ số miền bắc trực tiếpxo so miền namxổ số miền nam trực tiếptrực tiếp xổ số hôm nayket wa xsKQ XOSOxoso onlinexo so truc tiep hom nayxsttso mien bac trong ngàyKQXS3Msố so mien bacdu doan xo so onlinedu doan cau loxổ số kenokqxs vnKQXOSOKQXS hôm naytrực tiếp kết quả xổ số ba miềncap lo dep nhat hom naysoi cầu chuẩn hôm nayso ket qua xo soXem kết quả xổ số nhanh nhấtSX3MIENXSMB chủ nhậtKQXSMNkết quả mở giải trực tuyếnGiờ vàng chốt số OnlineĐánh Đề Con Gìdò số miền namdò vé số hôm nayso mo so debach thủ lô đẹp nhất hôm naycầu đề hôm naykết quả xổ số kiến thiết toàn quốccau dep 88xsmb rong bach kimket qua xs 2023dự đoán xổ số hàng ngàyBạch thủ đề miền BắcSoi Cầu MB thần tàisoi cau vip 247soi cầu tốtsoi cầu miễn phísoi cau mb vipxsmb hom nayxs vietlottxsmn hôm naycầu lô đẹpthống kê lô kép xổ số miền Bắcquay thử xsmnxổ số thần tàiQuay thử XSMTxổ số chiều nayxo so mien nam hom nayweb đánh lô đề trực tuyến uy tínKQXS hôm nayxsmb ngày hôm nayXSMT chủ nhậtxổ số Power 6/55KQXS A trúng roycao thủ chốt sốbảng xổ số đặc biệtsoi cầu 247 vipsoi cầu wap 666Soi cầu miễn phí 888 VIPSoi Cau Chuan MBđộc thủ desố miền bắcthần tài cho sốKết quả xổ số thần tàiXem trực tiếp xổ sốXIN SỐ THẦN TÀI THỔ ĐỊACầu lô số đẹplô đẹp vip 24hsoi cầu miễn phí 888xổ số kiến thiết chiều nayXSMN thứ 7 hàng tuầnKết quả Xổ số Hồ Chí Minhnhà cái xổ số Việt NamXổ Số Đại PhátXổ số mới nhất Hôm Nayso xo mb hom nayxxmb88quay thu mbXo so Minh ChinhXS Minh Ngọc trực tiếp hôm nayXSMN 88XSTDxs than taixổ số UY TIN NHẤTxs vietlott 88SOI CẦU SIÊU CHUẨNSoiCauVietlô đẹp hôm nay vipket qua so xo hom naykqxsmb 30 ngàydự đoán xổ số 3 miềnSoi cầu 3 càng chuẩn xácbạch thủ lônuoi lo chuanbắt lô chuẩn theo ngàykq xo-solô 3 càngnuôi lô đề siêu vipcầu Lô Xiên XSMBđề về bao nhiêuSoi cầu x3xổ số kiến thiết ngày hôm nayquay thử xsmttruc tiep kết quả sxmntrực tiếp miền bắckết quả xổ số chấm vnbảng xs đặc biệt năm 2023soi cau xsmbxổ số hà nội hôm naysxmtxsmt hôm nayxs truc tiep mbketqua xo so onlinekqxs onlinexo số hôm nayXS3MTin xs hôm nayxsmn thu2XSMN hom nayxổ số miền bắc trực tiếp hôm naySO XOxsmbsxmn hôm nay188betlink188 xo sosoi cầu vip 88lô tô việtsoi lô việtXS247xs ba miềnchốt lô đẹp nhất hôm naychốt số xsmbCHƠI LÔ TÔsoi cau mn hom naychốt lô chuẩndu doan sxmtdự đoán xổ số onlinerồng bạch kim chốt 3 càng miễn phí hôm naythống kê lô gan miền bắcdàn đề lôCầu Kèo Đặc Biệtchốt cầu may mắnkết quả xổ số miền bắc hômSoi cầu vàng 777thẻ bài onlinedu doan mn 888soi cầu miền nam vipsoi cầu mt vipdàn de hôm nay7 cao thủ chốt sốsoi cau mien phi 7777 cao thủ chốt số nức tiếng3 càng miền bắcrồng bạch kim 777dàn de bất bạion newsddxsmn188betw88w88789bettf88sin88suvipsunwintf88five8812betsv88vn88Top 10 nhà cái uy tínsky88iwinlucky88nhacaisin88oxbetm88vn88w88789betiwinf8betrio66rio66lucky88oxbetvn88188bet789betMay-88five88one88sin88bk88xbetoxbetMU88188BETSV88RIO66ONBET88188betM88M88SV88Jun-68Jun-88one88iwinv9betw388OXBETw388w388onbetonbetonbetonbet88onbet88onbet88onbet88onbetonbetonbetonbetqh88mu88Nhà cái uy tínpog79vp777vp777vipbetvipbetuk88uk88typhu88typhu88tk88tk88sm66sm66me88me888live8live8livesm66me88win798livesm66me88win79pog79pog79vp777vp777uk88uk88tk88tk88luck8luck8kingbet86kingbet86k188k188hr99hr99123b8xbetvnvipbetsv66zbettaisunwin-vntyphu88vn138vwinvwinvi68ee881xbetrio66zbetvn138i9betvipfi88clubcf68onbet88ee88typhu88onbetonbetkhuyenmai12bet-moblie12betmoblietaimienphi247vi68clupcf68clupvipbeti9betqh88onb123onbefsoi cầunổ hũbắn cáđá gàđá gàgame bàicasinosoi cầuxóc đĩagame bàigiải mã giấc mơbầu cuaslot gamecasinonổ hủdàn đềBắn cácasinodàn đềnổ hũtài xỉuslot gamecasinobắn cáđá gàgame bàithể thaogame bàisoi cầukqsssoi cầucờ tướngbắn cágame bàixóc đĩa开云体育开云体育开云体育乐鱼体育乐鱼体育乐鱼体育亚新体育亚新体育亚新体育爱游戏爱游戏爱游戏华体会华体会华体会IM体育IM体育沙巴体育沙巴体育PM体育PM体育AG尊龙AG尊龙AG尊龙AG百家乐AG百家乐AG百家乐AG真人AG真人<AG真人<皇冠体育皇冠体育PG电子PG电子万博体育万博体育KOK体育KOK体育欧宝体育江南体育江南体育江南体育半岛体育半岛体育半岛体育凯发娱乐凯发娱乐杏彩体育杏彩体育杏彩体育FB体育PM真人PM真人<米乐娱乐米乐娱乐天博体育天博体育开元棋牌开元棋牌j9九游会j9九游会开云体育AG百家乐AG百家乐AG真人AG真人爱游戏华体会华体会im体育kok体育开云体育开云体育开云体育乐鱼体育乐鱼体育欧宝体育ob体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育亚博体育开云体育开云体育棋牌棋牌沙巴体育买球平台新葡京娱乐开云体育mu88qh88

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه محصول
تماس با کارشناس فروش