آشنایی با فشن و متاورس

متاورس یک فناوری پیچیده است که جهت سلطه اینترنت را هدایت می‌کند. در این بحث قصد داریم به این موضوع بپردازیم که رابطه فشن و متاورس چگونه است و چطور متاورس آینده دنیای مد را آینده تغییر خواهد داد. شناخت چنین مواردی می‌‌تواند به فعالان فشن و حتی متاورس کمک شایانی کند. با ما همراه باشید.

فشن و متاورس

آشنایی با متاورس

Metaverse یک فناوری همه‌جانبه است. از زمانی که فیس‌بوک متا را معرفی کرد و غول‌های فناوری جهانی، مانند مایکروسافت و اپل نیز شروع به حرکت در این مسیر کردند، بحث متاورس شتاب بیشتری گرفت. متا در آرزوی ایجاد و شکل دادن به دنیای مجازی جدیدی برای آینده است.

سؤال اصلی بسیاری از افراد این است که متاورس چیست؟ کارشناسان متاورس را به عنوان تکامل بعدی ارتباط اجتماعی معرفی می‌کنند. متاورس یک جهان واقعیت مجازی سه‌بعدی را ارائه می‌دهد که در آن کاربران از سراسر جهان به طور هم‌زمان حضور دارند.

متاورس به کاربران این امکان را می‌دهد تا تجربیات دوبعدی خود را (مانند خرید از طریق تلفن‌های هوشمند یا رایانه و تماشای کنسرت یا فیلم) در محیطی که با آواتارهای سه‌بعدی جایگزین شده‌اند، تجربه کنند. متاورس یک دنیای سه‌بعدی کاملاً مجازی است و می‌تواند این امکان را به طور هم‌زمان برای کاربران مختلف از سراسر جهان ارائه دهد.

به عبارت دیگر، همان فناوری که افراد را قادر می‌ساخت تا از طریق دستگاه‌های دوبعدی مانند تلفن یا رایانه خرید کنند، اکنون می‌تواند فرصتی برای رفتن مستقیم به یک فروشگاه مجازی سه‌بعدی و بهبود فشن و متاورس را ارائه دهد.

فشن و متاورس

ادغام فناوری‌ها

اگرچه متاورس یک فناوری انقلابی است، اما نمی‌تواند به تنهایی کار کند، زیرا ترکیبی از فناوری‌های مختلف جدید از جمله واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، NFTها (توکن‌های غیر قابل تعویض) و بلاک‌چین (بنای ارزهای دیجیتال) است.

هرکدام از این موارد برای این اکوسیستم حیاتی هستند. این اجرای مشترک آنهاست که دنیای مجازی سه‌بعدی متاورس را ایجاد و حفظ می‌کند. داستان Metaverse از VR آغاز می‌شود (یک فناوری رایانه‌ای که با ایجاد یک محیط شبیه‌سازی شده، تجربه‌ای نزدیک به واقعیت را ممکن می‌سازد).

Vr را می‌توان با استفاده از نمایشگرهای روی سر (HMD) تجربه کرد. با ظهور AR که می‌توان آن را به عنوان VR بهبودیافته در دنیای واقعی توصیف کرد (این فناوری اشیا مصنوعی را در محیط واقعی شبیه‌سازی می‌کند) ایده metaverse دست‌یافتنی‌تر شد.

در AR، کامپیوتر از حسگرها و الگوریتم‌هایی برای تعیین موقعیت و جهت دوربین استفاده می‌کند. فناوری AR گرافیک‌های سه‌بعدی را همان‌طور که از دید دوربین به نظر می‌رسند ارائه می‌کند و تصاویر تولید شده توسط کامپیوتر را بر صفحه نمایشگر کاربران حقیقی قرار می‌دهد.

متاورس با استفاده از سطح توسعه‌یافته AR به همراه قابلیت‌های سه‌بعدی، توانایی ایجاد «آواتار» انسانی را دارد. آواتارها می‌توانند بخشی از یک دنیای مجازی باشند که در آن افراد با یکدیگر تعامل کرده، با هم فیلم تماشا خواهند کرد، جلساتی خاصی را برگزار می‌کنند، خرید خواهند کرد، از تفریح لذت می‌برند و حتی می‌توانند یکدیگر را لمس کنند.

فشن و متاورس

دنیاهای جدید

چنین راهکارهایی می‌تواند دنیاهایی را به وجود بیاورد که از طریق آن‌ها مردم می‌توانند زمین‌های مجازی را خریداری کرده، محصولات دلخواه خود را تهیه کنند و به بهبود رابطه بین فشن و متاورس بپردازند. برای تسهیل چنین تراکنش‌هایی، ارزهای مجازی و NFT در دسترس خواهند بود، بنابراین نیازی جدی به مشارکت فناوری بلاک‌چین وجود دارد تا نه‌تنها پول‌های مربوطه را ایمن کند، بلکه مالکیت دارایی‌های دیجیتال را نیز تأیید نماید. اینکه این متاورس چقدر می‌تواند در دنیای واقعی انسان نفوذ کند و مفید باشد، هنوز مشخص نیست، اما بسیاری از تجارت‌ها (از جمله مد و فشن) شروع به بررسی کاربرد و مزایای آن کرده‌اند.

مد فردا

طی دو سال گذشته، صنعت مد به دلیل بسته‌شدن فروشگاه‌ها و کارخانه‌ها، آسیب‌دیده است. این باعث شد تا فعالان مد به کانال‌های آنلاین برای حفظ کسب‌وکار خود و سفارش‌های جدید روی بیاورند. آنها حتی به نمایشگاه‌های مجازی متوسل شدند تا به مصرف‌کنندگان نهایی خدمات خود را ارائه دهند.

این حرکت به آنها کمک کرد تا در دوران سخت کرونا زنده بمانند. امروزه این فعالان در حال سرمایه‌گذاری بر روی فناوری‌های مختلف در حال ظهور (با قبول افزایش وابستگی به دیجیتالی‌شدن) هستند. آنها متوجه شده‌اند که نقش فناوری در آینده بیشتر خواهد شد، بنابراین دستیابی به فناوری‌های آینده‌نگر به یکی از اولویت‌های اصلی آنها تبدیل شده است.

این توسعه تنها بر اساس نیاز نیست؛ بلکه منطقی قوی آن‌ها را هدایت می‌کند. مورگان استنلی، یک بانک سرمایه‌گذاری چندملیتی آمریکایی و شرکت خدمات مالی، پیش‌بینی می‌کند که متاورس می‌تواند بیش از 50 میلیارد دلار فرصت برای صنعت مد لوکس در دهه آینده ایجاد کند که شامل بازار 22.6 میلیارد دلاری NFTهای لوکس نیز می‌شود.

این امر با مشاهده افزایش ادغام دنیای فیزیکی و دیجیتالی در سال‌های اخیر کاملاً قابل تحقق به نظر می‌رسد.  رابطه بین فشن و متاورس در سال‌های آینده سرعت خواهد گرفت و تثبیت مد در متاورس یکی از نتایج قطعی آن خواهد بود؛ بنابراین، بسیاری از برندهای مد با یک روند مدیریتی آینده‌نگرانه سفر خود را برای تبدیل‌شدن به بخشی از متاورس آغاز کرده‌اند.

چرا باید به سمت متاورس حرکت کنید؟

Metaverse به عنوان یک فناوری منحصر به ‌فرد با فرصت‌ها و مزایای اضافی برای برندهای مد، در نظر گرفته می‌شود. با دستیابی به چنین فناوری پیشرفته‌ای، مارک‌های مد می‌توانند به راحتی در رقابت با سایر صنایع ایستادگی کنند.

این برندها در زمان و مکان مناسب قرار می‌گیرند. این برندها ابعاد جدیدی را به حوزه‌های عملکرد کلیدی خود مانند بازاریابی، ارتباطات، روابط‌عمومی و توسعه محصول اضافه خواهند کرد. این امر با تبدیل شدن آواتارهای سه‌بعدی و NFT به ابزارهای بازاریابی و تبلیغاتی جدید برای فعالان مد مشهود است.

همان‌طور که برندها روند دیجیتالی شدن فزاینده‌ای را دنبال می‌کنند، مد دیجیتال تقاضای بیشتری پیدا خواهد کرد و بسیاری از افراد برای ایجاد تفاوت بین خودشان و دیگران به این سمت روی می‌‌آورند. علاوه بر حضور دیجیتالی برندهای فروش لباس در دنیای واقعی، شرکت‌هایی که فقط در دنیای دیجیتال لباس می‌فروشند نیز مد را به طور کامل تغییر خواهند داد.

در عین حال، انتظار می‌رود که لباس‌ها در هر دو دنیا اهمیت بیشتری پیدا کنند (فشن و متاورس مجازی و فیزیکی). هر روزه متاورس بیشتر و بیشتر به زندگی مردم وارد می‌شود. جهان شاهد ظهور کریپتوها به عنوان یک عامل مالی جایگزین است و از طریق آنها، نیازهای تجاری متاورس نیز به خوبی برآورده خواهد شد.

Nft در مد

برندها استفاده از NFTها را در صنعت مد دیجیتال آغاز کرده‌اند. از نظر بازارهای هدف، متاورس به طور خاص برای نسل جوان (بازار عمده مد) که تمایل شدید و اشتیاق زیادی به استفاده از فناوری‌های جدید را نشان می‌دهد، جذاب خواهد بود.

بخش قابل توجهی از این نسل گیمر هستند. همین موضوع می‌تواند به عنوان یک رسانه مؤثر برای دستیابی به آنها شناخته شود. این امر باعث شده تا برندهای مد از دنیای بازی به عنوان رسانه رو به رشد تبلیغاتی و ارتباطی خود استفاده کنند تا بتوانند به بخشی از دنیای مختص نسل‌های جوان تبدیل گردند.

برای جوانان، آواتارهایی که در بازی‌ محبوبشان لباس‌ها و لوازم جانبی مارک‌دار استفاده می‌کنند بیشتر از فروشگاه‌های خرده‌فروشی یا وب‌سایت‌های خرید لباس، جذاب به نظر می‌رسد. بومی‌سازی آواتارها در مناطق یا جوامع خاص می‌تواند به برندها کمک کند تا با آنها ارتباط برقرار نمایند.

فشن و متاورس

پیشرفت‌های اخیر فشن و متاورس

در حال حاضر، تحول دیجیتال صنعت فشن و انطباق مد در عصر دیجیتال، برندها را قادر می‌سازد تا از NFT و فناوری بلاک‌چین برای جذب، تأیید و ارتباط با مصرف‌کنندگان در زمینه فشن و متاورس استفاده کنند. موارد دیگری نیز در این زمینه شروع به فعالیت کرده‌اند، مانند هفته مد فرانسه و فدراسیون مد و لباس up که با پلتفرم «Arianee» برای ایجاد NFTهایی که می‌توان از آن‌ها در هفته مد پاییز و تابستان 2022 پاریس و سایر نمایشگاه‌های مد لوکس استفاده کرد، فعالیت می‌کنند.

این توکن‌ها به کاربران خود اجازه می‌دهند تا محصولاتی منحصر به فرد را مشاهده کنند. بر اساس یک نظرسنجی جدید، 50 درصد از مصرف‌کنندگان آمریکایی علاقه‌مند به خرید نوعی دارایی دیجیتال در دوازده ماه آینده هستند که بر تقاضای رو به رشد برای این فناوری تأکید دارد.

این فناوری از نظر بخش هدف (به عنوان جمعیتی کلیدی که مد دیجیتال را هدایت و تحت‌تأثیر قرار می‌دهد) تبلیغ می‌شود. حیوانات خانگی مجازی عجیب و غریب، آواتارهای مد و یا فضاهای آنلاین با طراحی دقیق جهت ایجاد، مبادله، مالکیت و مصرف کالاهای دیجیتالی برای این نسل عادی به مبحثی عادی تبدیل خواهد شد.

با افزایش استفاده از متاورس در چند سال آینده، فرصت‌های جدیدی برای برندها ایجاد می‌شود تا با نسل جوانی که از فناوری جدید آگاهی دارند و بازاری کلیدی برای برندهای مد هستند، تعامل داشته باشند. تا آنجا که به تحولات دنیای مد مربوط می‌شود، می‌توان حضور این جوانان را به طور برجسته در مد لوکس، برندهای موسوم به دیزاینر و بخش لباس ورزشی مشاهده کرد.

مد لاکچری

انطباق‌های جدیدی از صنعت مد لوکس و فناوری رخ داده است که به‌وسیله آن یک سری لباس‌های دیجیتالی صرفاً برای مشخص کردن هویت مجازی افراد تولید خواهند شد. مجموعه «جنسیس» از برند لوکس ایتالیایی D&G را در نظر بگیرید که شامل NFTهایی برای خرید و مبادله دیجیتالی بین فشن و متاورس است.

زمانی که حراج این مجموعه در پایان سپتامبر 2021 به پایان رسید، قیمت کل معاملات به 5.65 میلیون دلار رسیده بود! (اگرچه اخبار فروش بعداً منتشر شد). این مجموعه توسط بازار لوکس UNXD میزبانی شد که بر روی پلتفرم Polygon کار می‌کند و ساخت و اتصال زنجیره‌های بلوکی را تسهیل کرده است.

افت D&G UNXD اولین مورد از سوی یک برند بزرگ مد لوکس بود که شامل NFT می‌شد. در حالی که برندهای دیگر با پلتفرم‌های بازی روی NFT کار کرده‌اند، این اولین موردی بود که مستقیماً از یک برند لوکس ارائه شد.

یکی دیگر از برندهای لوکس ایتالیایی یعنی گوچی نیز با عرضه اولین محصول مرتبط با NFT خود در ماه می 2021، NFT را آزمایش کرد. با این حال، این اتفاق واقعاً در مورد مد نبود، بلکه در آن یک فیلم 4 دقیقه‌ای موسوم به “آریا” پخش شد که توسط کارگردان خلاق گوچی، الساندرو میکله تهیه شده بود.

اثبات حاکمیت فشن و متاورس

فلوریا سیگیزموندی نیز در این زمینه فیلمی را طراحی کرد که به عنوان بخشی از فروش موسوم به «اثبات حاکمیت» (توسط هنرمند دیجیتال لیدی فیونیکس) پخش شد، این فیلم توسط خانه حراج هنری کریستیز با قیمت 25000 دلار به فروش رسید.

تمام عواید فروش به یونیسف ایالات متحده آمریکا جهت تولید واکسن کووید – 19 تعلق گرفت. در همان ماه، گوچی با متاورس و پلتفرم بازی Roblox همکاری کرد و فضایی به نام Gucci Garden را در زمینه فشن و متاورس راه‌اندازی نمود.

گوچی این ابزار دیجیتالی را (بر اساس یک نمایشگاه واقعی در فلورانس) به مناسبت صدمین سالگرد این برند به نمایش گذاشت. درست مانند نمایشگاه فیزیکی، باغ Gucci-Roblox نیز چندین اتاق با مضمون همه جانبه ارائه می‌دهد و به کمپین‌های مختلف گوچی ادای احترام می‌کند. بازیکنان می‌توانستند از طریق یک لابی مجازی وارد شده و آواتارهای آن‌ها می‌توانستند آیتم‌های دیجیتال گوچی را (جهت استفاده در بازی) ببینند، امتحان کنند و آن‌ها را خریداری نمایند.

در یک پیشرفت فوق‌العاده، نسخه مجازی کیف Gucci Dionysus به قیمت 4115 دلار در پلتفرم بازی Roblox و با استفاده از ارز 350000 Robux فروخته شد (این ارز در خارج از دنیای Roblox معتبر نیست). به طور مشابه، از آنجایی که این ارز یک NFT محسوب نمی‌شود، این کیف مجازی در خارج از دنیای Roblox هیچ‌ ارزشی ندارد. جالب اینجاست که این کیف مجازی با قیمت بالاتری نسبت به نسخه فیزیکی همین محصول به فروش می‌رسد! (قیمت نسخه فیزیکی کیف از 3400 دلار شروع می‌شود).

Roblox

Roblox در بین برندهای لوکس تقاضای زیادی داشت. رالف لورن آمریکایی محصول موسوم به “فرار زمستانی رالف لورن” خود را با مشارکت روبلکس راه‌اندازی کرد. این بازی دارای مجموعه‌ای از لباس‌های دیجیتالی انحصاری با جنسیت خنثی است که از هشت لباس ورزشی زمستانی تشکیل شده و بازیکنان را قادر می‌سازد تا لباس‌هایی را امتحان کرده و خریداری نمایید. آن‌ها می‌توانند آواتارهای خود را در فروشگاه‌های مخصوص فشن و متاورس سفارشی کنند.

کمی قبل از نوامبر 2020، شرکت باربری بریتانیا با Tencent Games همکاری کرد و طرح‌هایی را برای بازی نبرد آنلاین محبوب چینی “Honor of Kings” ایجاد کرد. لباس‌های طراحی شده توسط Riccardo Tisci مدیر خلاقیت اصلی این برند ساخته شده‌ و برای شخصیت یائو به وجود آمده بودند. این راه یک روش مناسب برای ارتباط با مشتریان چینی و ایجاد جوامع خریداران در این کشور محسوب می‌شود.

فشن و متاورس

بالمن و باربی

در جدیدترین تحول مد اروپایی، برند لوکس فرانسوی Balmain و Barbie در ژانویه 2022 همکاری جدیدی را اعلام کردند که شامل یک خط مد و لوازم جانبی آماده و سه NFT است. سه آواتار منحصربه‌فرد باربی که هرکدام با لباس‌های  از این مجموعه پوشیده شده‌اند، توسط mintNFT به صورت آنلاین به حراج گذاشته شدند. بالاترین قیمت پیشنهادی نه تنها مالک انحصاری آواتار شد، بلکه یک نسخه بی‌نظیر از این عروسک را در مقیاس واقعی دریافت کرد.

با این حال، در سال 2019، خانه مد فرانسوی Louis Vuitton با راه‌اندازی بازی «دونده بی‌پایان» که گیم‌پلی سبک 16 بیتی یکپارچه‌سازی با سیستم‌عامل الهام گرفته شده از مجموعه FW19 Runway Virgil Abloh را ارائه می‌کرد، در عرصه بازی‌ها نیز شروع به کار کرد.

در 4 آگوست 2021، این برند با راه‌اندازی یک بازی موبایلی به نام «Louis The Game» و با معرفی یک محصول ترکیبی از مد و بازی، دویستمین سالگرد تولد بنیان‌گذار خود و رابطه بین فشن و متاورس را جشن گرفت. به عنوان یک بازی موبایل انحصاری که با 30 NFT تعبیه شده است (بازی موسوم به سفر طلسم)، خانه مد Vivienne را به خریداران معرفی می‌کند و دارای یک عروسک چوبی مونوگرامی با گل مارک LV است.

این کلاژ هنری با ارزش تخمینی 69.3 میلیون دلار و با همکاری بیپل هنرمند مشهور ان افی تی ساخته شده است. با این حال، NFTهای استفاده شده تنها بخشی از مجموعه بازی بودند و امکان خرید آن‌ها وجود نداشت.

بالنسیاگا

در حالی که برخی از برندهای لوکس از NFT ها، آواتارها و جنبه‌های بلاک‌چین متاورس استفاده می‌کنند، برخی دیگر مشغول توسعه الگوی رؤیایی خود برای متاورس هستند. در میان آنها، برند لوکس Balenciaga متعلق به گروه مد کرینگ است.

متاورس آن‌قدر بر این برند لوکس فرانسوی تأثیر گذاشته که در دسامبر 2021 اعلام کرد یک واحد تجاری اختصاصی برای کشف فرصت‌های بازاریابی و تجارت در متاورس ایجاد کرده است. این ابتکار با استفاده از تجربه مجموعه پاییز 2021 و یک بازی به نام «Afterworld: The Age of Tomorrow» انجام شد.

این بازی با استفاده از Unreal Engine ساخته شده و علاوه بر همکاری با بازی ویدئویی Fortnite در ماه سپتامبر، مجموعه‌ای از پوسته‌های مختلف را برای شخصیت‌های درون این بازی ایجاد کرد. این نتیجه حاصل همکاری Balenciaga با Epic Games (خالق Fortnite) است که 400 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد و بیش از 5 میلیارد دلار فروش داشته است.

این برند لوکس چهار لباس مجازی و لوازم جانبی مختلف را برای آواتارهای Fortnite طراحی کرده است که در دسترس بازیکنان حاضر در بحث فشن و متاورس قرار دارند. خرید این آیتم‌ها از درون بازی انجام می‌گیرد. کالاهای فیزیکی Balenciaga-Fortnite با نسخه محدود یا limited edition نیز از طریق فروشگاه‌ها و وب‌سایت برند ارائه شدند.

این برند به سرعت فرمت‌های جدیدی را معرفی نموده، اما هنوز مجموعه NFT خود را تولید نکرده و در فضای متاورس حضور نیافته است. شبکه‌های آنلاین و لباس‌های دیجیتال به صورت نسخه‌های محدود ارائه می‌شوند و ارزش اقلام بسیار پرطرف‌دار را افزایش می‌دهند.

برندهای طراح فشن و متاورس

بخش بعدی در زمینه رابطه بین فشن و متاورس مربوط به برندهای طراح یا designer brands است. کوهن (یک طراح از بریتانیا) اولین برند مد خود را در سن 15 سالگی راه‌اندازی کرد و هشت سال بعد شرکت چارلی کوهن را تأسیس نمود (یک برند مد فنی که پارچه‌های با کارایی بالا را با طراحی جدید ترکیب می‌کند).

شرکت کوهن به دلیل نیاز به لباس و پیشرفت در صنعت مد به وجود آمد. این شرکت ادعا می‌کند که لباس‌های خود را با نگاهی به آینده مد (از نظر فناوری و پایداری) تولید خواهد کرد. این شرکت محصولات خود را در لندن، لستر، پورتو و شانگهای تولید می‌کند. محصولات این شرکت شامل لباس‌های نظامی و لباس‌های تاکتیکی نیز می‌شوند.

به مناسبت بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد پوکمون، این برند با فروشگاه بزرگ بریتانیایی Selfridges همکاری کرد تا یک تجربه خرید دیجیتالی فراگیر ایجاد کند که می‌توان با تلفن یا رایانه به آن دسترسی داشت. در این روش یک پاپ آپ در فروشگاه به مشتریان اجازه می‌داد تا با استفاده از واقعیت افزوده محصولات جدید را امتحان کنند.

علاوه بر تقویت ارتباط برند با فناوری همه‌جانبه، این حرکت سلفریج را به اولین مرکز خریدی تبدیل کرد که از طریق فضای اختصاصی درگیر مبحث واقعیت افزوده شد. این روند به Selfridges اجازه می‌دهد تا از طریق چارلی کوهن، مشتریان زیادی (از گیمرهای قدیمی و طرف‌داران پوکمون گرفته تا مصرف‌کنندگان مد سنتی) را به سمت خود جذب کند.

ربکا مینکوف

ربکا مینکوف از نیویورک (یک برند طراح که در سطح جهانی پوشاک، کیف‌های دستی، جواهرات و لوازم جانبی ارائه می‌کند) نیز به سمت فشن و متاورس روی آورده است. ربکا در اوایل کار خود نسخه‌ای از تیشرت “I love New York” را به عنوان بخشی از یک مجموعه کپسولی 5 تکه طراحی کرده بود.

در سال 2021، او با بازار دیجیتال The Dematerialized و Yahoo بر روی 400 لباس دیجیتال کار کرد تا با مجموعه “I love New York” این برند که در هفته مد نیویورک نشان داده شده بود، فعالیت خود را آغاز نماید.

لباس‌ها در حراجی OpenSea (یک بازار همتا به همتا)، در عرض 10 دقیقه فروخته شدند. گالری NFT ها( شامل 10 عکس از مدل‌ها در لباس‌های این برند و پنج لباس دیجیتال) توسط یاهو ایجاد شد، یعنی همان شرکتی که با این برند برای تولید نمایشگاه NFT همکاری کرده بود.

کل مجموعه با استفاده از پلتفرم فراگیر XR یاهو ساخته شده است. Minkoff همچنین برای کار با پلتفرم‌های جایگزین مانند Clubhouse و Only Fans شناخته شده و کاوشگر مشتاق فضای دیجیتال است. از آنجایی که این مجموعه یک سرمایه‌گذاری خیریه بود، تمام عواید حاصل از فروش به گروه‌های خیریه اهدا شد.

فشن و متاورس

برندهای مد فشن و متاورس

برند آمریکایی پوشاک تامی هیلفیگر جزو اولین فعالان در زمینه بهبود رابطه فشن و متاورس بود. این برند قصد داشت تا سال 2022 صد درصد از پوشاک خود را از طریق طراحی سه‌بعدی تولید کند. این برند با آگاهی کامل از این که نیاز به بازنگری در فرایندهای سازمانی و کارکنانش دارد، یک انکوباتور داخلی به نام Stitch ایجاد نمود که مانند یک “شرکت اختصاصی” عمل می‌کرد.

این انکوباتور از دو گروه تشکیل شده است؛ مهندسان نرم‌افزار که فناوری طراحی سه‌بعدی اختصاصی را توسعه می‌دهند و گروه “خلاقان” که تیم‌های طراحی شرکت را آموزش می‌دهند. اگرچه این پروژه با تحقق 55 درصدی تا کنون بسیار عقب‌تر از هدف خود است، اما شروعی مبتکرانه در متاورس داشت.

در واقع ثابت شد که انکوباتور ابزاری حیاتی برای کمک به جذب استعدادهای فنی مورد نیاز برای شروع چنین پروژه‌ای است. انتظار می‌رود این برند از همان استراتژی با یک انکوباتور جدید به نام Metaverse Studio استفاده کند.

این محصول به شرکت کمک می‌کند تا با آزمایش و یادگیری تبدیل به یک بازیکن قدرتمند در فضای واقعیت مجازی شود. مانند بسیاری از برندهای مد، تامی هیلفیگر نیز برای تحقق جاه‌طلبی‌های مجازی خود به اشخاص ثالث متکی است.

علاوه بر همکاری با Roblox و Animal Crossing، این برند از سال 2019 با Obsess (یک پلتفرم تجارت الکترونیکی که فروشگاه‌های مجازی را می‌سازد) کار کرده است. مورد تامی هیلفیگر نشان می‌دهد که اگر متاورس می‌خواهد به هیاهوی خود عمل کند و بازیگران مد واقعاً در درازمدت از آن سود ببرند، باید یک استراتژی استعداد ترسیم نماید.

هودی‌های جدید

استراتژی فشن و متاورس باید به طراحان اجازه دهد تا قدرت خود را بسازند. چنین قدرتی شامل یافتن مجموعه‌ای از طراحان و مهندسان سه‌بعدی است که مهارت کار یا توسعه فناوری را دارند. یک مورد جالب از برند پوشاک گران‌قیمت Overpriced نیز در این زمینه وجود دارد. این برند با اولین هودی متصل به NFT خود شروع به کار کرد که در یک حراجی با قیمت 26000 دلار فروخته شد.

این برند خود را اولین برند واقعی مد مبتنی بر NFT در جهان می‌داند. اولین لباس فیزیکی آن‌ها به یک «کد V قابل اسکن در انتظار ثبت اختراع» مرتبط است که به افراد اجازه می‌دهد تا NFT منحصربه‌فرد خود را در ملأ عام بپوشند، احراز هویت کنند و آن را به نمایش بگذارند.

اگر هودی مدنظر در هر نقطه‌ای گم شود، دزدیده شود، آسیب ببیند یا فروخته شود، کدهای V را می‌توان باطل کرد و یک هودی جدید به آدرس انتخابی صاحب جدید ارسال شده و در نتیجه تبدیل به یک قطعه معتبر می‌شود!

کارشناسان فشن و متاورس احساس می‌کنند که این هودی نشان‌دهنده یک تحول در مد است که در آن ارزش در نشانه دیجیتال قرار می‌گیرد و نه لباس فیزیکی. این شرکت توسط لیتون جیمز از Adventure Club و James Zwadlo و Chris Levett از Impossible Brief در اوایل سال 2021 تأسیس شد.

فصل اول فروش شامل بیست و پنج NFT همراه با لباس‌های فیزیکی بود که از این تعداد ده مورد در حراجی پلتفرم NFT Block Party فروخته شد. بقیه محصولات نیز بین بزرگان صنعت موسیقی و مد تقسیم شد.

لباس ورزشی

متاورس با برندهای پوشاک ورزشی که توسط نایک و آدیداس رهبری می‌شوند، پیش می‌رود. در پایان سال 2021، نایک (غول پوشاک ورزشی) با خرید RTFKT (یک پلتفرم مد مجازی پیشرو که به عنوان سازنده کفش‌های کتانی مجازی شناخته می‌شود) سرمایه‌گذاری عمده‌ای در متاورس انجام داد.

RTFKT که در سال 2020 تأسیس شد، یک نوآور در این فضا است. این شرکت با انتشار نسخه‌های محدود و همکاری با هنرمندانی مانند جف استیپل و تاکاشی موراکامی، طرف‌داران زیادی پیدا کرده است. سرمایه‌گذاری نایک به این شرکت کمک می‌کند تا گسترش خود را هدایت کرده و جامعه نوآور و خلاق RTFKT را رشد دهد.

ردپای دیجیتال و قابلیت‌های نایک در زمینه فشن و متاورس نیز تقویت خواهد شد. اگرچه جزئیات چیدمان هنوز مشخص نیست، اما نایک قصد دارد به جای جذب برند مربوطه، آن را به عنوان یک موجودیت متمایز از خود معرفی کند. نایک در اقدام قبلی خود در سال 2019، با Roblox برای ایجاد سه شخصیت دیجیتالی همکاری کرد.

علاوه بر این، نایک با Fortnite قرارداد بست تا کفش‌های ورزشی Jordan را وارد این بازی کند. در پایان همان سال، حق امتیازی به نایک اعطا شد که به این شرکت اجازه می‌داد تا با استفاده از فناوری بلاک‌چین، یک دارایی دیجیتال را به یک کفش ورزشی فیزیکی متصل کند.

تلاش‌های نایک در زمینه فضای مجازی در سال 2021 نیز ادامه یافت، درست زمانی که نایک در ماه اکتبر برای برنامه‌های کاربردی علامت تجاری مختص کالاهای مجازی ثبت‌نام کرد. علاوه بر این، نایک به دنبال استخدام کارشناسانی در این فضا بوده و همواره به دنبال طراحان فعال در فضای مجازی است.

سایر فعالیت‌های نایک در زمینه فشن و متاورس

نایک همچنین همکاری جدیدی را با فورت نایت با محوریت برند جردن و یک تجربه کامل در Roblox به نام نیکلند (مختص به فشن و متاورس) آغاز کرد. علی‌رغم علاقه فزاینده نایک به کالاهای مجازی، انتظار نمی‌رود که آنها به این زودی سهم قابل‌توجهی از درآمد مربوط به این فضا را به دست بیاورند.

برند شماره 2 پوشاک ورزشی جهان یعنی آدیداس با اعلام شراکت صرافی ارزهای دیجیتال “Coinbase”، فضای مجازی “The Sandbox” و همکاری با پروژه‌های NFT “Bored Ape Yacht Club” و “Bored Ape Yacht Club” فعالیت خود در این زمینه آشکار کرد.

علاوه بر این، آدیداس مجموعه بعدی خود را به صورت ترکیبی از اقلام دیجیتال و فیزیکی ساخته است که به عنوان NFT با همکاری مراکزی مانند Bored Ape Yacht Club به فروش می‌رسد. این مجموعه با عنوان «Into the Metaverse» شامل پوشیدنی‌های مجازی است که خریداران می‌توانند در پلتفرم‌های آنلاین از آن‌ها استفاده کنند.

آدیداس این راه‌اندازی را راهی برای تعامل با طرف‌داران می‌داند، زیرا چنین روشی یک فرصت بزرگ است که تنها از طریق فناوری بلاک‌چین می‌‌توان بدان دست یافت. آدیداس در حال ایجاد پایه‌ای با وب 3 (چشم‌انداز اینترنت مبتنی بر بلاک‌چین) است که به فرصت‌های خلاقانه جدیدی برای مشارکت، تعامل از طریق کالاهای دیجیتال و مسیری به سوی آینده‌ای فراگیر منجر می‌شود. این برند “Into the Metaverse” را از طریق بخش آدیداس اورجینال عرضه خواهد کرد.

آدیداس nftها

ان اف تی‌های آدیداس در 17 دسامبر به فروش رفتند، در حالی که لباس‌های دیجیتال و فیزیکی مختص دارندگان NFT، در سال 2022 در دسترس آن‌ها قرار خواهند گرفت. این اقلام مرتبط با فشن و متاورس در دنیای بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین Sandbox و همچنین سایر پلتفرم‌ها و محصولات فیزیکی قابل استفاده خواهند بود.

این محصولات شامل یک هودی، کت و شلوار ورزشی و لباسی نارنجی با امضای Gmoney است. آدیداس به عنوان بخشی از راه‌اندازی این قسمت از شرکت، اولین میمون NFT شماره 8774 خود را از مجموعه 10000 نفری آواتارهای میمون Bored Ape خریداری کرد.

این باشگاه دارای امتیازاتی برای مالکان است که آدیداس نیز به آنها دسترسی خواهد داشت. این برند یک قطعه زمین مجازی در داخل سندباکس به دست آورده است که قصد دارد آن را با “محتوا و تجربیات انحصاری” پر کند.

دیدگاه متعادل‌کننده فشن و متاورس

Metaverse قصد دارد چندین فناوری جدید را در بر بگیرد که به انتقال داده‌های عظیم با سرعت بسیار بالاتر نیاز دارند. این داده‌های عظیم باید ذخیره و پردازش شوند و چنین امری بدون مصرف انرژی بالا و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات پیشرفته‌تر امکان‌پذیر نخواهد بود.

افزایش مصرف برق نگرانی‌های زیست‌محیطی متعددی را به دنبال خواهد داشت. مهم‌تر از همه، بافت اجتماعی نیز به دلیل تأثیر روانی دنیای مجازی جدید بر ذهن انسان، به طور قابل‌توجهی تغییر خواهد کرد. در چنین دنیایی، چالش‌های جدیدی در تمدن متحول شده (در جبهه اخلاقی و قانونی) نیز به وجود می‌آید.

سرعت بالای انتقال داده در زمینه فشن و متاورس به فناوری شبکه فایو جی متکی است،‌ امری که خود احتمالات مضرات زیادی برای انسان‌ها دارد. اگرچه تحقیقات در مورد خطرات فایو جی هنوز ادامه دارد، اثرات نامطلوب میدان الکترومغناطیسی شبکه‌ها در حال حاضر یک نگرانی ثابت شده است. این اولین چالشی است که باید با جدیت تمام برای اعتبار بخشیدن به پیشرفت فناوری مورد توجه قرار گیرد.

بلاک‌چین (یکی دیگر از فناوری‌های درگیر در متاورس) برای توجیه مصرف انرژی عظیم خود در استخراج (یعنی محاسبه مشکلات پیچیده برای تولید NFT و کریپتو) تحت فشار بسیار زیادی قرار دارد. بر اساس یک برآورد، یک تراکنش اتریوم (ETH) به حدود 35 کیلووات ساعت (تقریباً معادل مصرف برق یک خانه در اتحادیه اروپا برای چهار روز) انرژي نیاز دارد.

با این حال، ان اف تی نیز باعث کاهش ۲۱۱ کیلوگرم CO2 (معادل 513 مایل رانندگی در یک خودروی معمولی بنزینی) خواهد شد. تصور کنید که متاورژن با تمام قوا در سطح جهانی فعالیت خود را آغاز کند. چنین امری انرژی فوق‌العاده‌ای را مصرف می‌کند و از تمام مرزهای اجتماعی، ملی، جغرافیایی و اقتصادی فراتر می‌رود، قاعدتاً نتیجه این امر می‌تواند قطعاً ویرانگر باشد.

آلودگی زمین

مقدار انرژی مصرف شده و CO2 تولید شده در جو زمین می‌تواند منجر به شکست غیرقابل‌تصوری شود که هرگز توسط بشر تجربه نشده است. به همین دلیل، تبلیغات پیرامون NFTها منجر به افزایش نگرانی در مورد تأثیرات زیست‌محیطی آنها شده است. این نشان می‌دهد که مرز نهایی متاورس، یعنی گرد هم آوردن مردم در دنیای مجازی، می‌تواند به یک دستاورد «فرانکنشتاینی» تبدیل گردد.

رابطه فشن و متاورس می‌تواند نگرانی‌های اجتماعی جدیدی را ایجاد کند. ما تنها چند سال از ظهور رسانه‌های اجتماعی را پشت سر گذاشته‌ایم و زمانه خطرناک شده است. افراد زیادی از آن برای انتشار نادرست و ترویج تفرقه استفاده می‌کنند. AR و متاورس این پتانسیل را دارند که این خطرات را تا سطوح غیرقابل درکی افزایش دهند.

متاورس با به دست آوردن قدرت‌های بیشتر و با ترکیبی از فناوری‌های پیشرفته و توانمندتر، جهان‌های “شخصی” بیشتری ایجاد می‌کند که حتی از رسانه‌های اجتماعی امروزی جذاب‌تر خواهند بود. این احتمال وجود دارد که ما در آن دنیای مجازی ساخته شده خودمان زندانی شده و از واقعیت‌های دنیای واقعی دور شویم.

Metaverse این امکان را به وجود می‌آورد که هر کسی دنیای دیجیتالی خود را ایجاد کند. چنین امری منجر به خلق بی‌نهایت جهان متفاوت خواهد شد. با خلق این جهان‌ها، درگیری برای کسب منابع مختلف افزایش می‌يابد.

آینده فشن و متاورس

Metaverse به عنوان یک فناوری انقلابی، آینده درخشانی دارد و سفر آن در دنیای مد به تازگی آغاز شده است. با این حال، دنیایی که فقط مد دیجیتالی دارد (حداقل تا زمانی که این فناوری برای همه قابل دسترس نباشد) یک هدف دور از دسترس باقی خواهد ماند.

انتظار می‌رود تا آن زمان، متاورس (محصولی که تمام مفاهیم فناوری هوش مصنوعی، بلاک‌چین، machine learning، ارز دیجیتال و NFT را در کنار هم قرار خواهد داد) به طور ارگانیک به گسترش خود ادامه دهد. در حالی که متاورس دنیای دیجیتال را به مرحله‌ای متفاوت ارتقا می‌دهد و فرایندهای تولید و مصرف جدیدی را به همراه می‌آورد، پیش‌بینی می‌شود که رابطه فشن و متاورس تحول صنعت مد را تسریع کند.

سخن پایانی

از آنجایی که مصرف‌کنندگان زمان بیشتری را به صورت آنلاین می‌گذرانند و هیاهوی موجود در اطراف متاورس همچنان به تولید کالاهای مجازی منجر می‌شود، رهبران مد راه‌های جدیدی را برای تعامل با این بخش از بازار پیدا خواهند کرد.

در این موارد مرتبط با فشن و متاورس، برای جذب جریان‌های ارزش استفاده نشده، بازیکنان باید پتانسیل NFT‌ها، بازی‌ها و مد مجازی را کشف کنند. چنین امری مسیرهای جدیدی را به سمت خلاقیت، ایجاد جامعه و تجارت ارائه می‌کند.

کلمه کلیدی: فشن و متاورس

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه محصول
تماس با کارشناس فروش